De westkust omhoog

Zo! Daar zijn we weer! We zijn inmiddels in het tropische Broome aangekomen waar het dus ook ontzettend veel regend maar gelukkig is het niet koud. We hebben vanaf Perth nu ongeveer 2000 kilometer afgelegd en zijn nu pas halverwege de route naar Darwin :D

We hebben onderweg al weer een hoop mooie en leuke dingen meegemaakt en die willen we bij deze graag met jullie delen.

Na de laatste update zijn we doorgereden Monkey Mia. In tegenstelling tot wat de naam impliceert zijn hier geen apen maar dolfijnen te zien (logisch he). Daar hebben we dus een nachtje op een resort gestaan en de volgende ochtend stonden we weer om 8 uur op het strand om dolfijnen te bekijken. Zagen we de vorige keer maar 1 dolfijn, dit keer waren het er minstens 12 in een keer. Het zag er best indrukwekkend uit al die dolfijnen bij elkaar maar aan de andere kant was het ook wel erg toeristisch allemaal. Ze lieten de beesten namelijk 25 minuten wachten (door heel veel te vertellen over dolfijnen) totdat ze eindelijk een visje kregen. Lieke was 1 van de gelukkigen (met 20 anderen :p) die een visje in de bek van een dolfijn mocht schuiven, best grappig!

Het leuke aan het resort was dat er emoes los rond liepen. Ook wel een beetje freaky want ze kwamen erg dichtbij, maar toch gaaf om te zien. (Het zijn trouwens erg lelijke beesten!)

Na een eindje rijden kwamen we aan in Carnarvon. Daar was opzich niet heel veel te doen behalve dan dat het dorp een paar dagen voordat wij er waren helemaal onder water stond. Alles heeft een meter onder water gestaan en daardoor is alles volgestroomd met rode modder. Toen wij daar aankwamen hadden ze alweer veel schoon kunnen maken maar je zag het opgedroogde modder nog wel op de camping liggen. Zoals je op de foto kan zien ziet dat er heel apart uit.

Een stuk boven Carnarvon ligt het Ningaloo Reef. Dit is een redelijk groot koraal rif vergelijkbaar met het Great Barier Reef, maar dan een maatje kleiner maar beter te bereiken van het strand. Vanuit het toeristen oord Coral Bay hebben we een tour geboekt om 3 uur lang de zee op te gaan met een Glass Bottom Boat waarbij we ook de mogelijkheid kregen om het water in te gaan en te snorkelen. Door de galzen bodem van de boot kon je heel goed de verschillende soorten koraal zien en de visje die er tussen zwommen. Bij het eerste punt waar we konden gaan zwemmen gingen we naar het Shark Cleaning Station wat eigenlijk niet meer is dan een gebied waar haaien hun tanden laten reinigen door kleine visjes. Maar daar zwemmen dus Reef Sharks rond en we hebben we er uiteindelijk 2 gezien! Echt gaaf! We hebben gewoon met haaien gezwommen! (kleine site note: Deze haaien zijn niet gevaarlijk tegenover mensen, maar toch heel gaaf!)

Daarna zijn we doorgevaren naar een Sanctuary Zone waar schildpadden ongestoord kunnen zwemmen dus je mocht hier niet het water in helaas maar we hebben echt heel veel schildpadden vanaf de boot kunnen zien! Sommige waren wel anderhalve meter lang! Heel stoer! Na een stukje verder gevaren te hebben mochten we nogeens snorkelen en konden we allemaal mooi visjes zien want het water is op veel plekken best ondiep dus je zit echt vlak op het koraal.

Na deze gave belevenis hadden we de smaak te pakken en zijn we naar boven gereden naar Exmouth wat ook nog aan het Ningaloo Reef ligt. Daar hebben we snorkels gehuurd en hebben we een mooie camping plek uitgezocht in het national park, vlak aan zee. Hier hebben we een uurtje gesnorkeld en weer veel moois gezien.

Omdat we de snorkels voor 24 uur hadden gehuurd zijn we de dag daarop een stukje verder het park ingereden naar een mooie snorkelspot en hebben daar weer een uurtje gesnorkeld waarbij we echt vlak over een groot stuk koraal hebben gezwommen (horizontaal op het water blijven liggen was aan te raden om niet tegen het koraal aan te stoten).

Na Exmouth zijn we (hoe kan het ook anders) verder omhoog gereden richting Tom Price. Omdat dat te ver was om in 1 dag te rijden hebben we snachts op een rest area gestaan. Maar voordat we daar waren, waren we al een paar stukken tegen gekomen waar de weg daadwerkelijk onder water stond (de beruchte floodways). Het water had niet veel hoger moeten staan of we hadden er niet doorheen kunnen rijden. Als je met 50 km p/h door een laag van 10 cm water rijdt komt het water toch wel anderhalve meter hoog wat er erg indrukwekkend uit ziet.

De rest area waar we die nacht stonden was opzichzelf best mooi, afgezien van de tientallen vliegen die elke kans grijpen om op je gezicht te gaan zitten met een paar favoriete plekken: in je oor; in je neus; op je oog; of op je mond. Zwaaaar irritant!

De volgende ochtend wisten we niet hoe snel we daar weg moesten zijn! Gelukkig waren we al redelijk dichtbij Tom Price en we hadden gehoord dat die weg helemaal regenvrij was, mooi!

Tom Price ligt een paar honderd kilometer land inwaarts naast het mooie Karijini National Park. Daar kun je in de bush camperen dus dat hebben we ook gedaan, maar wel nadat we eerst in een natural pool zijn gaan zwemmen, onder een waterval midden in de natuur. Echt heel gaaf! Het was namelijk zo benauwd dat we gewoon perse het water in wilden, maar bij gebrek aan zwemkleding zijn we gewoon in ons ondergoed erin gesprongen. Met die hitte droogt alles toch heel snel.

Dan nu ons avontuur van het camperen in Karijini National Park. Omdat het een national park is is het wildlife beschermt en loopt daar vrij rond. De meeste beesten zie je vaak niet omdat ook zij niet tegen de warmte kunnen, maar snachts komt opeens vanalles te voorschijn. Zo ook de dingo's! Eerst zagen we naast ons busje 1 dingo lopen die van ons schrok en weg ging. Toen we in ons tentje lagen (in de bus was het te benauwd) hoorde we die dingo opeens janken (als een wolf). Als reactie hoorde je heel ver weg ook andere dingo's janken. Best spannend! Maar er kwamen meer dingo's, vlak bij onze tent ook. Op een gegeven moment hoorden we er een stuk of 5 vlak bij onze tent janken. Dat is toch best freaky als ze zo dichtbij zijn! Meestal is 1 dingo ongevaarlijk en moet je pas op gaan passen als ze in een groepje zijn, zoals toen. Dus ook al wilden we iets uit het busje pakken, dat hebben we niet gedaan want je wilt niet op eens omsingeld zijn door dingo's! Maar toch bijzonder om een keer meegemaakt te hebben.

De volgende dag waren de dingo's weer weg en de vliegen weer terug dus hebben we besloten om hele charmante vliegen-netten voor op je hoofd te kopen (zie foto).

Die ochtend hebben we nog een andere natural pool bezocht die wat moeilijker te bereiken was (flinke afdaling langs de rotswanden) en dus helemaal verlaten was. Dit keer waren we voorbereid en hadden we onze zwemkleding bij ons en hebben een uur in het water gelegen zonder andere mensen te zien. Echt een hele mooie en rustgevende beleving zo zwemmen bij een waterstroom, omgeven door natuur.

Die middag zijn we doorgereden naar Port Hedland, wat weer aan zee ligt. Daar hebben we 1 nacht overnacht op een veel te dure camping en zijn de volgende ochtend weer vertrokken richting Broome.

Omdat er tussen Port Hedland en Broome niks te zien en te doen is hebben we de 600 kilometer in 1 dag doorgereden. In Broome konden we nog net optijd een camping op, check in gaat om 6 uur dicht en wij waren er 6.10 uur. Onze campingspot heeft een mooie ocean view, jammer alleen dat het de hele tijd bewolkt is en het vanacht de hele nacht geregend heeft.

Vandaag is het natuurlijk Valentijnsdag en gaan we ons zelf trakteren op een keertje uiteten.

Als reactie op ons vorige verhaal, het filmpje van de Whispering Wall doet het inderdaad niet, dus die moeten jullie thuis maar beluisteren als we weer terug zijn. Wel hebben we er nu een filmpje bij gezet van een gave onweer/lichtshow toen we in Coral Bay waren: .

En een filmpje van de zee: